Als het gaat om de verkeersveiligheid willen we onze wijk houden zoals hij ooit is ontworpen: eerst de kinderen, dan de fietsen en dan de auto’s.

In mijn geval betekent veiligheid dat ik de deur open kan zetten en dat mijn dochter van bijna 4 jaar de straat op loopt en dat ik me geen zorgen hoef te maken of er een auto met 50 km per uur door onze straat raast en dus niet meer kan remmen als ze de straat over schiet.

Als het gaat om de verkeersveiligheid willen we onze wijk houden zoals hij ooit is ontworpen: eerst de kinderen, dan de fietsen en dan de auto’s. We houden van de ruime opzet van onze wijk met veel plek voor de natuur. Auto’s zijn natuurlijk welkom, maar liefst niet teveel. En bovendien rijden we in onze wijk nooit harder van 30 km per uur! We dromen van andere vormen van bereikbaarheid. Bijvoorbeeld deelauto’s, deelscooters, maar ook elektrische wagentjes waarmee we onze boodschappen thuisbezorgd krijgen. We denken ook aan een ‘pick-up point’ voor pakketbezorging. Dan hoeven al die auto’s van bezorgdiensten de wijk niet meer in!

Wat willen we bereiken?

ruimte

Er is ruimte voor wandelaars en fietsers en de natuur.

  • Bewoners recreëren, fietsen en spelen in het bos
  • Door de weinige auto’s zijn de struiken weer zichtbaar
  • Fietsers en wandelaars kunnen zich op een veilige manier verplaatsen
  • Ouderen wandelen graag een rondje over de lanen
veiligheid

De wijk is veilig en ruim, er is geen overbodig vervoer zoals pakketbusjes of veel auto’s.

  • Kinderen kunnen fijn en veilig door de wijk fietsen
  • Door de lanenstructuur is de wijk heel ruim en veilig
  • Er zijn veilige oversteekplaatsen aan de rand van de wijk
  • Auto’s zijn voor een deel de wijk uit
initiatief

Buurtbewoners tonen veel initiatief en denken mee in belangrijke beslissingen

  • Via een online platform worden hulpvragen uitgezet en verbeterd de sociale samenhang
  • Het platform kan worden gebruik om elkaar te waarschuwen
vervoer

Er is veel keuze in alternatief vervoer.

  • Er is een grote behoefte bij bewoners om samen dingen te organiseren en te doen
  • Bewoners zijn duurzamer door dingen te delen in plaats van te kopen
  • Er is continue communicatie en
    overleg om in te spelen op nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen

Hoe willen we dat voor elkaar krijgen?

Er is een soepel vergunningsbeleid voor de deelauto’s en golfkarretjes

De gemeente denkt met bewoners mee in het realiseren van het pakketpunt

Er is een wijkcentrum georganiseerd met de hulp van de gemeente, waar onder andere overleg plaats kan vinden

Ideeën

  • Er komt een pakketpunt zodat bezorgbusjes niet meer heel de wijk
    door hoeven
  • Vrijwilligers onderhouden de golfkarretjes
  • Op verschillende plekken in de wijk staan elektrische golfkarretjes die iedereen kan gebruiken
  • In de buurt zijn 30 deelauto’s beschikbaar voor gezamelijk gebruik
  • Er is een multifunctioneel wijkcentrum
  • Er is een snelfietsverbinding

Acties

Hier worden de acties vermeld welke t.a.v. dit thema gaande zijn.

Persbericht Den Bosch, 24 februari 2021 Amber zet een deelauto voor je deurHet landelijke deelautoplatform Amber is op 22 februari gestart in Den Bosch met haar nieuwe service. Gebruikers kunnen bij wijze van spreken op de hoek van elke straat een Amberauto meenemen of er achterlaten. […]